گزارش هشتمین همایش کاربران چشمه‌ی نور ایران

 

7th ILSF Users' Meeting 

هشتمین همایش کاربران چشمه‌ی نور ایران در روزهای هشتم و نهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ در محل پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد. این همایش هر سال با حضور اساتید و پژوهشگران ایرانی و نیز چهره‌های سرشناس بین‌المللی در زمینه‌های ساخت، مدیریت و کاربری از چشمه‌های نور سنکروترونی با هدف بیان اهمیت این شتابگر در پیش‌برد دانش و صنعت برگزار می‌شود.

 

8th ILSF Users' Meeting 

امسال چشمه‌ی نور ایران میزبان بیش از ۲۰۰ شرکت‌کننده از جمله مسئولین کشوری و چهره‌هایی چون مدیران چشمه‌های نور ایتالیا، اسپانیا و مرکز شتابگر ترکیه بود و در مدت دو روز ۱۵ سخنرانی علمی توسط مسئولان و پژوهشگران مطرح از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلمان، ترکیه، انگلستان، و ایران ارائه شد. همچنین دستاوردهای مرتبط پژوهشی دانشجویان و اساتید کشور در قالب پوسترهای علمی به نمایش گذاشته شد.


Vahid Ahmadi @ 8th ILSF Users' Meeting

در افتتاحیه‌ی این همایش دکتر وحید احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، هشتمین سال برگزاری آن و حضور میهمانان سرشناس خارجی را نشانه‌ای از تداوم موفقیت‌آمیز طرح چشمه‌ی نور ایران دانست. وی با تاکید بر اهمیت همکاری‌های ملی و بین‌المللی در پژوهش‌ها و پروژه‌های علمی، رویکرد طرح چشمه‌ی نور ایران را برای تاثیرگذاری علمی کشور در مقیاس جهانی مناسب دانست. وی با اشاره به تجربه‌ی همکاری‌های اثرگذار با پروژه‌هایی مانند CERN و ITER و همچنین وضعیت ممتاز علمی کشور در منطقه (رتبه‌ی دوم در تولید مقالات علمی و سهم قابل توجه ایران در مقالات برتر دنیا)، چشمه‌ی نور ایران را بستری مناسب برای رشد فناوری‌های میان‌رشته‌ای و ارتباطات سازنده‌ی بین‌المللی برشمرد. وی در ادامه تفاهم‌نامه‌های همکاری میان موسساتی چون الترا و طرح برپایی خط‌باریکه‌ی ایرانی در سنکروترون خارجی را در راستای تولید دانش و فناوری ساخت شتابگر در ایران مفید ارزیابی کرد و از پژوهش‌گران و دانش‌گران کشور به استفاده از زمینه‌های ارتباطی فراهم شده دعوت نمود.


Surena Sattari @ 8th ILSF Users' Meeting

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سخنرانی کوتاهی در روز نخست، حضور خود در این همایش علمی را به نشانه‌ی اهمیت طرح چشمه‌ی نور ایران از نگاه دولت عنوان کرد. ایشان با اشاره به تعداد سالانه ۵ میلیون دانشجو در کشور و رتبه‌ی چهارم ایران در تربیت مهندسین در دنیا (بعد از چین و هند و روسیه و هم‌تراز با ایالات متحده امریکا) سرمایه‌ی کشور را نه در ذخایر نفت و گاز و دیگر معادن، بلکه نیروی انسانی به ویژه دانشجویان و دانشگران جوان کشور دانست.

وی با بیان این مشکل که سرمایه‌گذاری‌های دولتی در گذشته اغلب در زمینه‌های تجاری‌سازی و با رویکردی زودبازده انجام شده، سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در زمینه‌های علوم‌پایه و اقتصاد دانش‌بنیان را؛ به دلیل این که فاقد بازده اقتصادی آنی بوده و برای سرمایگذاران بخش خصوصی انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کنند؛ رسالت اصلی دولت عنوان کرده و به رشد شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان و به ویژه پروژه‌های شتابگرهای ذرات در چند سال اخیر اشاره کرد.

8th ILSF Users' Meeting

دکتر ستاری با انتقاد از رویه‌ی مرسوم در کشور؛ که توجه را نه به پرورش صنعت و دانش، بلکه به واردات فناوری و ساخت کارخانه‌ها به کمک درآمد‌های نفتی معطوف کرده‌اند؛ از رویکرد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در طراحی و ساخت مایحتاج پروژه‌ها در داخل کشور، به جای وارد کردن و خریداری آن‌ها، تجلیل نمود و این رویه را برای دیگر صنایع مهم کشور مانند صنعت سیمان، خودروسازی و... ضروری دانست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح چشمه‌ی نور ایران به عنوان نخستین پروژه‌ی علمی در چنین مقیاس بزرگی یاد کرده و تربیت نیروی انسانی در روند ساخت آن را حتی با ارزش‌تر و بزرگتر خواند. ایشان در ادامه از آمادگی دولت برای تامین هزینه‌‌های طرح چشمه‌ی نور ایران خبر داد. وی شرایط پسابرجام را محیطی مناسب برای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های گوناگون دانست و به نمونه‌های همکاری با موسسات شتابگری مانند الترا، آلبا، کورچاتوف و نیز طرح راه‌اندازی خط‌باریکه‌ی ایرانی در سنکروترون‌های خارجی اشاره کرد.

وی در پایان آینده‌ی ایران را در بهره‌گیری از سرمایه‌ی انسانی کشور ترسیم کرد و تاکید دولت را پرورش اقتصاد دانش‌بنیان، صنعت خلاق و پذیرش همکاری‌های بین المللی دانست.


Javad Rahighi @ 8th ILSF Users' Meeting

دکتر جواد رحیقی، مدیر طرح چشمه‌ی نور ایران، در نخستین سخنرانی علمی این همایش گزارشی از پیشرفت طرح چشمه‌ی نور ایران و دستاوردهای علمی و پژوهشی این طرح در کشور ارایه نموده و چشم‌انداز نقش آینده‌ی آن را در پیش‌برد دانش و صنعت کشور ترسیم کرد.


8th ILSF Users' Meeting

دکتر آلفونسو فرانچوزی، مدیر چشمه‌ی نور الترا در سخنرانی خود پس از معرفی مشخصات فنی شتابگر الترا و خطوط باریکه‌ی آن، به پژوهش‌های برجسته‌ی اخیر انجام گرفته در الترا و نیز ارتباط آن مجموعه با صنعت ایتالیا پرداخته و سپس به طرح‌های آینده برای ارتقای آن شتابگر به الترا۲ و نیز لیزر الکترون آزاد فرمی و خطوط باریکه‌ی آن اشاره کرد.


8th ILSF Users' Meeting

دکتر کاترینا بیسکاری، مدیر سنکروترون آلبا نیز با بیان تاریخچه و روند ساخت و تکمیل شتابگر آلبا در اسپانیا، زمینه‌های پژوهشی و صنعتی وابسته به آن شتابگر را توضیح داده و دورنمایی از فرصت‌های پژوهشی و فنی در آلبا را ترسیم نمود.


8th ILSF Users' Meeting

دکتر عمر یاواش، مدیر مرکز شتابگر ترکیه، بر تجهیزات، دستاوردها و فازهای گوناگون بهره‌برداری از آن مجموعه به عنوان نخستین آزمایشگاه بزرگ‌مقیاس در ترکیه مروری داشت.


8th ILSF Users' Meeting

در ادامه‌ی همایش سخنرانی‌های علمی با موضوعاتی از جمله معرفی تخصصی خطوط باریکه‌ی چند سنکروترون و پژوهش‌هایی با کاربری از تابش سنکروترونی به دست دانش‌گران ایرانی ارایه گشت.


8th ILSF Users' Meeting

در کنار سخنرانی‌های علمی جلسه‌ای نیز با حضور اساتید و صاحب‌نظران با موضوع راه‌اندازی خط‌باریکه‌ی ایرانی در سنکروترون خارجی برگزار و با میهمانان و پژوهشگران حاضر در جلسه تبادل نظر شد


8th ILSF Users' Meeting

در روز دوم شرکت‌کنندگان و میهمانان از محل ساختگاه چشمه‌ی نور ایران و همچنین از چند مکان دیدنی در شهر قزوین بازدید کردند.

8th ILSF Users' Meeting

در همایش امسال چشمه‌ی نور ایران میزبان اساتید و چهره‌های برجسته‌ای از سراسر دنیا در زمینه‌های مدیریت، ساخت و کاربری چشمه‌های نور سنکروترونی بود. از جمله‌ی آنان می‌توان به چهره‌های زیر اشاره کرد:

 

Alfonso Franciosi

President & CEO, Elettra Light Source, Italy

Caterina Biscari

Director, ALBA-CELLS Synchrotron, Spain

Ömer Yavaş

General Director, Turkish Accelerator Center

Miguel A. G. Aranda

Scientific Director, ALBA-CELLS Synchrotron, Spain

Giuliana Aquilanti

Head of EXAFS Beamline, Elettra Light Source, Italy

Christoph Janowitz

Humboldt University, Germany

Luca Petaccia

Responsible of the BaDElPh Beamline, Elettra Light Source, Italy

Majid Kazemian Abyaneh

Beamline Scientist, Diamond Light Source, UK

Aliakbar Ghafari

Beamline Scientist, Helmholtz-Zentrun, Germany

Mehran Taherkhani

Beamline Scientist, Helmholtz-Zentrun, Germany

Marco Marazzi

Industrial Liaison Office, Elettra Light Source, Italy

Arefeh Seyedarabi

Institute of Biochemistry and Biophysics, University of Tehran, Iran

Mehdi Khodaei

K. N. Toosi University of Technology, Iran

Khashayar Khazen

Condensed Matter National Lab, IPM, Iran

 

8th ILSF Users' Meeting 8th ILSF Users' Meeting
8th ILSF Users' Meeting 8th ILSF Users' Meeting
8th ILSF Users' Meeting 8th ILSF Users' Meeting
8th ILSF Users' Meeting 8th ILSF Users' Meeting
8th ILSF Users' Meeting 8th ILSF Users' Meeting
8th ILSF Users' Meeting 8th ILSF Users' Meeting
8th ILSF Users' Meeting 8th ILSF Users' Meeting
8th ILSF Users' Meeting 8th ILSF Users' Meeting
8th ILSF Users' Meeting 8th ILSF Users' Meeting


علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی سخنرانان، محتوای نمایش داده شده و مقالات ارایه شده را از برگه‌ی رسمی همایش دیافت کنند.


footer
 

webmaster | ipmic@ipm.ir   Copyright © 2012, All rights reserved.